زرتشتيان در آغاز سال جديد  جشن ها و آئين هاي نوروزي خاص خود را انجام مي دهند.

 زرتشتيان روز اور مزد ماه فروردين را نخستين روز سال مي دانند و آن را سرآغاز جشن ها و آئين هاي خود قرار مي دهند.

از آداب و رسوم كهن قبل از نوروز مي توان به مراسم پنجه، چهارشنبه سوري، خانه تكاني اشاره كرد. در مراسم پنجه كه در بين تمام قشرهاي اجتماعي رواج داشته است و در هر منطقه اي رسم خود را داراست كه يكي از مناطق به گذراندن با خانواده و در ديگر جاي به هزينه كردن در آمد خود براي اقشار كم در آمد محل معمول است.

روزهاي مردگان و پنجشنبه آخر سال زرتشتيان به گورستان مي روند و خوراك مي برند و به ديگران مي دهند و به اين باور هستند كه روان و فروهر مردگان هيچ گاه كسي را بوي تعلق داشت فراموش نمي كند و هر سال هنگام جشن فروردين به خانه و كاشانه خود بر مي گردند.

خانه تكاني از ديگر فعاليت هاي زرتشتيان مي باشد كه تمام ايرانيان هم در روزهاي پايان سال به آن مشغول هستند. شستن ، تميز كردن، نو خريدن، تعمير كردن ابزار ها فرش ها لباس ها به مناسبت فرا رسيدن نوروز و به مدت سه تا چهار هفته طول مي كشد اما زرتشتيان چون ديگر ايرانيان در اوايل اسفند ماه به كاشتن سبزه مبادرت مي كنند كه در روزگاران پيشين از نحوه روئيدن اين سبزه به خوبي يا بدي زراعت سال بعد خود پي مي برند.

چيدن سفره هفت سين كه در برخي نوشته از هفت شين هم نام برده است . پوشيدن لباس نو كه به تبعيت از طبيعت است و چون درختان در بهار لباس جديدي از شكوفه ها به تن مي كنند آدميان نيز لباسي تازه بر تن مي نمايند.

زرتشتيان در نوروز خوراك هاي خاصي را دارند و چون ديگر مردم ايران سبزي پلو و ماهي خوردن در شب نوروز و رشته پلو در روز نوروز را از رسوم خود مي دانند.

اما هدف آن بوده است كه بهترين و كمياب ترين غذاي منطقه را براي فقيران آماده كنند و به گفته ابوريحان "اسبابي است كه تنگي روزي فقيران را به زندگي فراخ تبديل كند:.

ديد و بازديد هديه نوروزي مراسم سيزده بدر هم از ديگر رسومات رايج بين زرتشتيان است كه همچون ديگر مردم ايران علاقه مند به انجام آن هستند.

در اين آئين ها باورهاي عاميانه اي وجود دارد كه طبق اين باورها اثرات خوب يا بدي در روزهاي آتي دارد.

مثلا موقع تحويل سال از اندو و غم فرار كنيد تا تمام سال غم و اندو از شما دور باشد و يا روز نوروز دوا نخوريد كه بد يمن است روز سيزده نوروز كار كردن نحس است

و زرتشتيان باستان بر اين باورند كه اگر قصد مسافرت داريد پيش از سيزده سفر نكنيد و روز چهاردهم سفر كردن خير است.

سال 1385 به تقويم زرتشتي سال 3744 است و تحويل سال را روز اور فرد ماه فروردين نوشدن سال مي دادند و همچنين ششم فروردين ماه روز خور داد و زاد روز تولد اشو زرتشت است

یزد فردا                                                      ایسنا.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا